De ‘Bad Guy Speech’ toont ons de beweegredenen van de slechterik. Juist omdat slechteriken vaak destructief zijn, is het van belang dat de kijker snapt WAAROM hij al die slechte dingen doet.
Vaak krijgt de slechterik een eigen monoloog waarin hij zijn of haar beweegredenen uit de doeken doet. Dit is mijn favoriete ‘bad guy speech.

In The Third Man (1994) streelt slechterik Harry Lime (Orson Welles) penicilline van het leger. Hij verdunt de penicilline zo erg dat de vele patiënten aan wie hij het doorverkoopt alsnog steven. Hij onderbouwt zijn daden met de befaamde ‘koekoeksklok rede’.

Harry Lime
"In Italië, tijdens dertig jaar onderdrukking van de Borgia, hadden ze oorlog, terreur, 
en moord, maar ze leverden ook Michelangelo, Leonardo da Vinci en de Renaissance. 
In Zwitserland, hebben ze broederlijke liefde, vijfhonderd jaar democratie en vrede –
Wat leverde dat op? De koekoeksklok!"

 

Lime geeft aan dat de mooiste dingen gecreëerd worden in tijden van chaos. Leonardo da Vinci schilderde het plafond van de sixtijnse kapel terwijl Rome gebukt ging onder de heerschappij van de Borgia. Lime vergelijkt zichzelf met de Borgia als aanstichter van chaos. Zijn daadwerkelijke motief is geld verdienen. Maar hij verdedigt zijn daden dat slechteriken noodzakelijk zijn: zonder donker geen licht.

In een goed script kan het verhaal volledig verteld worden door de ogen van de slechterik. De scenarist zorgt ervoor dat de slechterik een goed onderbouwde motivatie heeft. Wanneer de kijker het gevoel krijgt dat de slechterik wellicht meer gelijk heeft dan de hoofdpersoon is de slechterik optimaal ontwikkeld.