Er zijn filmmakers die dialogen zien als een zwaktebod in een visueel medium. Toch kan juist tijdens een dialoog veel meer verteld worden dan enkel de woorden die gesproken worden. Alfred Hitchcock verwoordde zijn mening over dialogen in films uiterst smaakvol:

Dialogue should simply be a sound among other sounds, just something that comes out of the mouths of people whose eyes tell the story in visual terms. –Alfred Hitchcock

Hitchcock is een visuele filmmaker. Neem Psycho (1960): iedereen herinnert zich de douchescene, een visueel huzarenstukje. Of neem de onthulling van Norman Bates’ dode moeder, of het laten zinken van Marions auto. Ook dit zijn beeldende stukjes filmgeschiedenis. Maar wie herinnert zich nog de dialoog tussen Marion en Norman Bates?

Bekijk hier de scène:

Hoewel het ‘slechts’een dialoog is, wordt ook in die scène visueel veel verteld. De informatie uit de dialoog is helder: Marion is op de vlucht en Norman Bates heeft een benauwende relatie met zijn moeder. Maar wat wordt er visueel gecommuniceerd? We zien Marion eten terwijl Norman toekijkt: het is een dialoog tussen twee ongelijken. Maar wat vooral opvalt, is dat Marion nauwelijks een hap van haar ontbijt neemt, terwijl ze de boterham de hele tijd voor haar mond houdt: ze voelt zich kennelijk niet op haar gemak.

Nog een voorbeeld. Bekijk de volgende scene uit  Game of Thrones (2011-):

Zoon Jaime spreekt met zijn vader Tywin over de voortdurende ruzie tussen hun familie en twee andere families. We zien de vader een hert villen: hij is duidelijk een man die het heft in eigen hand durft te nemen. Omdat hij druk bezig is, staat de vader met zijn rug naar zijn zoon. Hij vindt zijn zoon niet belangrijk genoeg om aan een tafel mee te overleggen. Voor de oplettende kijker is er sterke symboliek te ontdekken: het embleem van de rivaliserende familie is een hert. We zien hier een voorproefje van zijn plannen: de vijand villen.

Een scenarist bekijkt altijd de mogelijkheden van activiteiten die diepgang of context geven aan een dialoog. Voorbeelden van veelgebruikte activiteiten zijn;
-Schaken/pokeren (Wie wint het potje? En wie wint de dialoog?)
-Hardlopen (Is er iemand uitgeput? Of versnelt er iemand?)
-Een taxi voor iemand aanhouden (Weten ze onder tijdsdruk hun liefde te uiten?)
-In de rij staan voor een kop koffie (Mogen andere mensen in de rij de dialoog horen? Of is het privé?)
-Iemand rondleiden in huis (Hebben ze meer aandacht voor elkaar of voor het huis?)
Een goedgekozen activiteit communiceert een emotie zonder dat die uitgesproken wordt; zoals het ongemak van Marion in Psycho (1960) en de onmin van Tywin in Game of Thrones(2011-).